Jak angażować uczniów w projektowanie i realizację własnych projektów edukacyjnych?
11 grudzień 2025
Projekty edukacyjne to dla wielu młodych ludzi świetny sposób na to, aby dogłębnie poznać wybrane zagadnienie. Kto przecież nie czuje się doceniony możliwością wybrania tematu, a następnie opracowania go zgodnie z własną wizją? Z tego też powodu nauczyciele powinni zachęcać swoich podopiecznych do realizacji projektów edukacyjnych, zwłaszcza takich, które odpowiadają zainteresowaniom ucznia. Własny projekt to również doskonała okazja do tego, aby nauczyć się odpowiedniej metodyki pracy, a także sprawdzić, w jaki sposób radzić sobie ze złożonymi problemami.
Metoda projektu – na czym polega?
Metoda projektu to narzędzie chętnie wykorzystywane w dydaktyce. Polega ona na autentycznym zaangażowaniu się ucznia w rozwiązanie konkretnego problemu. Staje się on odpowiedzialny za każdy aspekt realizacji danego przedsięwzięcia, od jego zaplanowania, przez organizację pracy, a wreszcie po jej wykonanie. Metoda projektu łączy teoretyczne i praktyczne aspekty pracy nad wybranym zagadnieniem.
Jak zachęcać uczniów do realizacji własnych projektów?
Metoda projektu daje szansę na wykorzystanie posiadanej wiedzy w praktyce, dlatego tematyka projektu powinna odpowiadać doświadczeniom i umiejętnościom, jakie posiada dana osoba. Uczniowie zdecydowanie chętniej uczestniczą również w projektach, które odpowiadają ich zainteresowaniom lub które ich po prostu zaciekawią.Realizacja projektu ma jednak także przyczynić się od pozyskania wiedzy w danej dziedzinie oraz nabycia określonych zdolności – one również powinny znajdować się w zasięgu zainteresowań ucznia. Żeby ułatwić podopiecznym opracowanie danego tematu czy rozwiązania problemu należy już na samym początku zaprezentować im narzędzia, z jakich mogą korzystać podczas realizacji projektu, opisać jego cel, efekt, a także jasno przedstawić kryteria oceny.
Co ułatwi uczniowi pracę nad własnym projektem?
Młody człowiek na pewno chętniej opracuje dane zagadnienie, jeśli będzie wiedział, jak powinien wyglądać plan pracy. Dlatego warto pokazać podopiecznym, jak należy zabrać się do opracowania tematu. Każdy problem dobrze jest podzielić na mniejsze etapy, dzięki czemu osiągnięcie nawet najbardziej złożonego celu staje się prostsze. Nauczyciel powinien zaproponować listę tematów do wyboru oraz pomóc w uformowaniu zespołów. Do jego obowiązków należy również określenie planu działania, czyli poszczególnych zadań oraz terminu oddania pracy. To prowadzący zajęcia decyduje także o tym, w jaki sposób przedstawione zostaną projekty – bezpośrednio przed nauczycielem, przy całej klasie, a może nawet w szerszym gronie.
Projekty uczniowskie w naszej szkole
Własne projekty edukacyjne uczniów mogą przyczynić się do poznawania świata i zdobywania wiedzy na zupełnie innym poziomie. Wiedzą o tym nauczyciele III Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, którzy zachęcają uczniów naszej szkoły do regularnego prowadzenia rozmaitych badań, tworzenia ciekawych lekcji pokazowych, a także wykorzystywania różnych nowych technologii na lekcjach. Świetnym pomysłem, który sprawdza się w naszej społeczności, jest także współpraca z różnymi ośrodkami nauki ‒ poza szkołą. To okazja poznania nowych, inspirujących ludzi, których praca sama w sobie zachęca uczniów do poszerzania ich własnych horyzontów.
