„Biznes i zarządzanie” - nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2023 r.

30 marzec 2024

W tym roku w szkołach ponadpodstawowych, w tym w III Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie, pojawi się nowy przedmiot, który zastąpi zajęcia z podstaw przedsiębiorczości. Biznes i Zarządzanie, czyli BiZ, ma stawiać większy nacisk na wymiar praktyczny przedsiębiorczości. Zgodnie z założeniami kursu, uczniowie będą korzystać nie tylko z wiedzy specjalistów, ale również z doświadczeń przedsiębiorców. Poznają też metody stosowane na rynkach międzynarodowych. 

Podczas zajęć BiZ uczniowie mają zdobywać kompetencje niezbędne na współczesnym rynku pracy i biznesu, a także będą otrzymywać okazje do rozwijania zdolności liderskich. Na lekcjach BiZ omawiane będą też tematy praktycznego zarządzania finansami. Pierwsze zajęcia z BiZ w szkołach ponadpodstawowych już we wrześniu!

Idea przedmiotu biznes i zarządzanie

Biznes i zarządzanie to połączenie kompetencji dwóch Ministerstw: Edukacji i Nauki oraz Edukacji i Nauki do spraw Transformacji Cyfrowej. W przygotowaniach kursu wzięli udział również przedstawiciele przedsiębiorców i stowarzyszeń NGO. Przedmiot Biznes i Zarządzanie to także efekt szerokich konsultacji. Do prac zaproszeni zostali nauczyciele i uczniowie oraz rektorzy i wykładowcy uczelni wyższych.

Biznes i zarządzanie na maturze?

W najbliższych latach Ministerstwo Edukacji i Nauki postawi przede wszystkim na uzyskanie praktycznej wiedzy i kompetencji, ale w perspektywie kilku lat przedmiot będzie można zdawać na egzaminie maturalnym – zgodnie z planem od 2027 roku. Oprócz standardowej matury pisemnej, pojawił się ciekawy pomysł wprowadzenia matury projektowej, w której grupowy projekt będzie jednym z elementów egzaminu dojrzałości z tego przedmiotu.

Przedmiot biznes i zarządzanie ‒ innowacyjne pomysły na lekcje

Jak konkretnie będzie wyglądać kwestia wprowadzenia przedmiotu biznes i zarządzanie? Specjaliści i grupy zainteresowane przygotowały kilka kluczowych rekomendacji. Jedna z nich dotyczy efektów kształcenia, które powinny obejmować kompetencje z zakresu tzw. 4K, czyli kooperacji, komunikacji, kreatywności i krytycznego myślenia. Na lekcjach będzie mniej tematyki makroekonomicznych – na korzyść tematów związanych z osobistymi finansami. 

Podczas nauki ma być stosowana metodyka case study, według której omawiane zagadnienia będą oparte nie tylko na teorii, ale przede wszystkim na konkretnych przykładach z dziedziny biznesu ‒ aktualnych i najlepiej lokalnych. Wsparciem w nauce przedmiotu biznes i zarządzenia ma być specjalnie przygotowana platforma edukacyjna. E-learning w takiej formie będzie wykorzystywał materiały audiowizualne oraz symulacje biznesowe.

Zwieńczenie tego projektu sukcesem będzie wymagało wcześniejszego wzbogacenia kadry nauczycielskiej o nowe kompetencje w zakresie programu nauczania. Pedagodzy, którzy będą prowadzili nowy przedmiot, dostaną do dyspozycji szkolenia i scenariusze, ale także ‒ co ważne ‒ wsparcie praktyków biznesu.