Różnice między generacją X, Y i Z

19 lipiec 2017

 

Pokolenie X przypada na drugą połowę ubiegłego wieku, szczególnie na lata 60. i 70. (do 1983 roku). Generacja Y obejmuje lata 1984-1997, czyli okres transformacji ustrojowej: upadku komunizmu i początku kapitalizmu w Polsce. Przedstawiciele pokolenia Z to natomiast osoby urodzone pomiędzy rokiem 1997 a obecnym. Dlaczego wyodrębnia się te grupy? Po pierwsze, osoby należące do nich uczestniczą w podobnych procesach społecznych oraz są świadkami tych samych wydarzeń o znaczeniu historycznym. Oczywiście pewne granice pomiędzy pokoleniami są płynne. Przynależność do nich niekiedy zależy np. od przyjętego światopoglądu i systemu wartości. Ów podział na generacje nie pozostaje bez znaczenia dla ekonomistów, gdyż funkcjonują one w różny sposób na rynku pracy. Badania nad nimi prowadzą natomiast przede wszystkim badacze specjalizujący się w różnych naukach społecznych (socjologia, politologia). 

Generacja X – kult pracy i awersja do współczesnych trendów 

Przedstawiciele pokolenia X wysoko cenią wartość pracy. Nie odpowiada im jednak współczesne, za szybkie tempo życia oraz zbyt duże poświęcenie się dla kariery. Raczej skupiają się na życiu osobistym i konsekwentnym wypełnianiu swoich obowiązków zawodowych – pragną odnaleźć równowagę pomiędzy obiema sferami. Doświadczenia wyniesione z okresu PRL-u skutkują tym, że raczej nie posiadają autorytetów. Zarazem cechuje ich pewna rezerwa wobec świata mediów i marketingu.

Milenialsi – pewni siebie i wykształceni 

Osoby z generacji Y nazywamy często milenialsami, gdyż urodziły się tuż przed nastaniem nowego tysiąclecia. Obficie korzystają one z możliwości, jakie dają nowe technologie i social media. Ich cechą charakterystyczną jest dobre wykształcenie. Dążą do osiągnięcia wysokiego komfortu życiowego. Później się usamodzielniają, za to są bardziej pewne siebie niż przedstawiciele generacji X. 

Uzależnienie od technologii i otwartość – generacja Z 

Członkowie pokolenia Z w jeszcze większym stopniu znajdują się pod wpływem marketingu i nowinek technologicznych, szczególnie smartfonów czy tabletów. Wręcz występuje u nich uzależnienie od tychże urządzeń. Pozytywną stronę tego trendu stanowi fakt, że łatwo wyszukują oni informacje i są otwarci na nowe doświadczenia.