Jak wygląda matura ustna z języka polskiego?

2 czerwiec 2018

Matura ustna z języka polskiego przeprowadzana jest w szkołach średnich w 2018 roku pomiędzy 9 a 22 maja. W sumie do uzyskania mamy czterdzieści punktów. Aby zdać, potrzebujemy zdobyć przynajmniej 30% z nich. Komisja sprawdza nasze umiejętności z zakresu interpretacji, organizacji wypowiedzi, analizy. Matura ustna składa się z dwóch części: monologowej oraz dialogowej. W tej drugiej odbywa się dyskusja z egzaminatorami. Kluczowe znaczenie dla tego, czy zdamy, ma zrozumienie polecenia oraz poprawne opracowanie wypowiedzi. Miejmy również na uwadze fakt, że podczas egzaminu ustnego z języka polskiego obowiązuje nas znajomość tych lektur, przy których w podstawie programowej figuruje gwiazdka.

Przebieg

Rozpoczynamy od wylosowania polecenia. Do niego załączony jest zawsze tekst kultury o charakterze literackim, ikonicznym albo popularnonaukowym. Przy czym warto dodać, że w tym drugim wariancie chodzi o plakat, obraz albo innego rodzaju grafikę, a w tym trzecim – o fragment publikacji odnoszący się do wiedzy na temat języka. Następnie naszym zadaniem jest opracowanie wypowiedzi. Mamy na to piętnaście minut. Bardzo ważne jest, aby w jej skład wchodziły trzy części, tzn. wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie. To ostatnie powinno zawierać podsumowanie i konkluzję. W poleceniach pojawiają się pewne charakterystyczne zwroty, takie jak „odwołaj się” albo „omów” – zwróćmy uwagę na te czasowniki i dostosujmy do nich nasze argumenty i przykłady. Część monologowa trwa 10 minut, a dialogowa – 5 minut. Komisja w czasie rozmowy z nami formułuje jedynie pytania związane z wystąpieniem – prosi o doprecyzowanie czy rozwinięcie pewnych wątków, ale nie wykracza poza problematykę polecenia.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Centralna Komisja Egzaminacyjna zwraca uwagę na to, aby zadbać o poprawną kompozycję, język i styl naszej wypowiedzi. W części dialogowej zaleca odnieść się krótko do lektur czy tekstów kultury innych niż te, które zostały załączone do zadania. Ważne jest również, aby w czasie egzaminu posługiwać się słownictwem właściwie opisującym zjawiska z zakresu historii literatury i kultury.