Czy oceny na świadectwie mają wpływ na wynik rekrutacji do liceum?

20 grudzień 2018

Reforma edukacji, która w niedawnym czasie weszła - i dalej wchodzi - w życie, wprowadziła wiele zmian w polskim szkolnictwie. Oczywiście najwięcej w mediach mogliśmy usłyszeć o wygaszaniu gimnazjów, czyli o stopniowej ich likwidacji. Ten jeden składnik reformy nie pozostał bez wpływu na pewne inne elementy systemu oświatowego. W nowej formule zaczęły funkcjonować szkoły podstawowe - odtąd liczą one osiem, a nie jak wcześniej: sześć, klas. Reforma objęła również szkoły średnie: powołano do życia czteroletnie licea ogólnokształcące (na miejsce trzyletnich), pięcioletnie technika (na miejsce czteroletnich) oraz tzw. szkoły branżowe pierwszego i drugiego stopnia, w których nauczanie trwa odpowiednio trzy i dwa lata. Zmiany te sprawiły, że wielu uczniów i rodziców zaczęło się zastanawiać nad różnymi kwestiami związanymi z funkcjonowaniem szkół, w tym rekrutacją do nich. Przy czym trzeba zaznaczyć, że obecnie ostatnie roczniki gimnazjów i absolwenci ośmioletnich szkół podstawowych ubiegają się o przyjęcie do liceów i pozostałych szkół średnich odrębnie. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie kryteria decydują o tym, kto zda do wymarzonego liceum.

Co zrobić, żeby dostać się do szkoły, na której nam zależy?

Nasuwa się chociażby pytanie, czy oceny widniejące na świadectwie mają wpływ na wynik rekrutacji do liceów, czy jedynie punkty zdobyte na egzaminie kończącym gimnazjum bądź na egzaminie ósmoklasisty. Otóż obie kwestie będą brane pod uwagę. Jeśli chodzi o oceny znajdujące się na dyplomie ukończenia gimnazjum albo szkoły podstawowej, uwzględnione zostaną stopnie z matematyki, języka polskiego oraz dwóch obligatoryjnych lekcji wybranych przez dyrekcję szkoły, do której dana osoba zdaje. Znaczenie będą mieć również pewne szczególne osiągnięcia, które zostały wpisane na dyplom oraz świadectwo z wyróżnieniem. Poza tym w pierwszej kolejności przyjmowani będą finaliści konkursów przedmiotowych MEN oraz finaliści i laureaci olimpiad.