Skuteczna nauka przedmiotów ścisłych

21 kwiecień 2017

Jeżeli podczas nauki matematyki, biologii, fizyki lub chemii będziemy pamiętać o kilku zasadach, o których piszemy poniżej, to nauka przyniesie nam znakomite efekty! Po pierwsze: najważniejsza jest regularność i konsekwencja. Wykonywanie ćwiczeń w wyznaczonych przez siebie dniach i przez określony czas – nie wspominając o odrabianiu prac domowych – sprawi, że nauczymy się odpowiednich nawyków i nabierzemy wprawy, która ułatwi nam przeprowadzanie nawet bardzo skomplikowanych obliczeń. Po drugie: duże znaczenie ma precyzja. Ominięcie lub gorsze przygotowywanie się z danej części podręcznika może sprawić, że nie zrozumiemy całego zagadnienia. Po trzecie: w celu przyswajania sobie pewnych partii materiału warto korzystać ze specjalnych mnemotechnik, czyli metod zapamiętywania wykorzystujących obie półkule mózgu.

Mapy myśli

Mind mapy zaleca się rysować zarówno wtedy, kiedy przygotowujemy się do odpowiedzi z węższego zakresu wiedzy, jak i w celu uporządkowania sobie w głowie zagadnień z całego semestru czy roku. Z czego wynika ich duża skuteczność? Otóż normalnie podczas nauki przedmiotów ścisłych korzystamy z lewej półkuli mózgu, której używamy do myślenia logicznego i analitycznego. Istnieją natomiast liczące się teorie, mówiące o tym, że jeśli uaktywnimy w większym stopniu także prawą część mózgu, odpowiadającą za kreatywność oraz zdolność do tworzenia metafor, to łatwiej zapamiętamy informacje również z takich dyscyplin, jak matematyka czy fizyka. W celu uruchomienia naszej wyobraźni zaleca się sporządzić mapę myśli. Do tego potrzebne nam są jedynie kredki bądź flamastry oraz kartka papieru. Rysujemy pewne przedstawienia, które w luźny sposób wiążą się z zagadnieniem, które mamy opanować. Poszczególne grafiki łączymy ze sobą – najlepiej w taki sposób, aby odpowiadały powiązanym ze sobą kwestiom. Im bardziej niecodzienne, a nawet absurdalne będą nasze pomysły, tym lepiej! Dlaczego? Otóż łatwiej zapamiętujemy to, co dziwaczne, niż suche fakty zapisane w zeszycie. Mapy myśli szczególnie przydadzą nam się do zapamiętania pewnych klasyfikacji z chemii, fizyki albo biologii. Dzięki nim usystematyzujemy także wzory matematyczne, które mogą nam się mylić. W tym celu warto przypisać cyfrom i literom określone wyobrażenia (np. D kojarzymy z dużym brzuchem, a 8 – z okularami).

Regularna nauka i dokładność

W przypadku, gdy pewien element wykładu umknie nam podczas lekcji, to po jej zakończeniu zapytajmy o niego nauczyciela. Na matematyce nawet jeden szczegół może być kluczowy do zrozumienia zagadnienia. Poza tym wykonujmy dużo ćwiczeń. Samo zapamiętanie wzoru raczej nie wystarczy.