Nowa lista lektur po reformie edukacji

6 listopad 2017

Nowa reforma edukacji wprowadza szereg fundamentalnych dla polskiego szkolnictwa zmian – wygaszone mają zostać gimnazja, pojawią się natomiast ośmioletnie szkoły podstawowe, czteroletnie licea oraz pięcioletnie technika. Modyfikacje obejmą jednak nie tylko system oświatowy, ale również np. listy lektur. Jeśli chodzi o te ostatnie, uczniowie zapoznają się z dziełami zarówno autorów klasycznych, jak i pisarzy współczesnych, takich jak m.in. Andrzej Stasiuk czy Olga Tokarczuk. Lektury podzielone zostały na te, które przeznaczone są dla osób uczących się języka polskiego w zakresie podstawowym, oraz na te, które dodatkowo zostaną omówione na zajęciach przeznaczonych dla klas z rozszerzonym nauczaniem owego przedmiotu.

Zakres podstawowy

Na poziomie podstawowym obligatoryjnie zapoznamy się w szkołach średnich z takimi dziełami, jak część I „Mitologii” Jana Parandowskiego, „Antygona” Sofoklesa, „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze śmiercią” czy „Odprawa posłów greckich” Jana Kochanowskiego. Przeczytamy także fragmenty innych utworów, m.in. Biblii, „Odysei” i „Iliady” Homera, „Kroniki Polskiej” Galla Anonima, „Pieśni o Rolandzie”, „Wyznań” św. Augustyna, „Kazań sejmowych” Piotra Skargi, „Księcia” Niccolo Machiavellego. Poza tym omówiony zostanie „Hamlet” Williama Szekspira, III i IV część „Dziadów” Adama Mickiewicza, „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego, „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, tom I „Chłopów” Władysława Reymonta, „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza (we fragmentach), „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, „Wyspa” Olgi Tokarczuk, „Miejsce” Adama Stasiuka” oraz liczne wiersze (od barokowej poezji Jana Andrzeja Morsztyna po twórców dwudziestowiecznych, takich jak Czesław Miłosz czy Wisława Szymborska).

Poziom rozszerzony

Uczniowie uczestniczący w lekcjach języka polskiego w zakresie rozszerzonym przeczytają ponadto takie utwory, jak m.in. „Świętoszek” Moliera, „Makbet” Williama Szekspira, „Bema pamięci żałobny rapsod” Cypriana Kamila Norwida, „Noc Listopadową” Stanisława Wyspiańskiego, czy „Proces” Franza Kafki.

Nauczyciele języka polskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym będą mieli też możliwość zaprezentować dzieła z listy lektur uzupełniających.