Czy warto czytać streszczenia lektur?

23 grudzień 2019

Zarówno w szkole podstawowej, jak i w liceum obowiązkową częścią nauczania języka polskiego jest omawianie lektur, z którymi uczniowie uprzednio zapoznają się w domu. W ich skład wchodzą zarówno pozycje klasyczne, jak i współczesne, dzięki czemu możemy zaobserwować rozwój literatury jako dziedziny sztuki. Z książek, których znajomości wymagają od nas nauczyciele, czerpiemy także wiedzę na temat historii i kultury. Czytanie i wspólna dyskusja z polonistą dotycząca lektur rozwijają szereg naszych kompetencji - szczególnie zdolność interpretacji i analizy tekstu. Generalnie literatura zwiększa nasze zdolności poznawcze. Umożliwia nam, poprzez zaangażowanie w los bohaterów, szczegółowe zapoznanie się z minionymi epokami czy nieznanymi nam kulturami oraz z charakterystyczną dla nich mentalnością. Zaletą czytania jest też poszerzenie zasobu słownictwa. Ponadto lektura może po prostu być naszą pasją - wartka fabuła i interesujące postaci sprawiają, że niekiedy trudno nam się oderwać od kolejnych stron. Warto pamiętać, że tworzenie spójnych merytorycznie i odpowiednich pod względem stylistycznym wypowiedzi tekstowych jest obecnie cenną umiejętnością także na rynku pracy. Żeby opanować ją na wysokim poziomie, należy, obok ćwiczenia jej w formie pisemnej, także uczyć się od najlepszych - właśnie poprzez zapoznawanie się z ich utworami.

W dzisiejszych czasach dostępnych jest - szczególnie w internecie, ale również w postaci książkowej - wiele opracowań oraz streszczeń lektur. Czy nauczyciele pozytywnie odnoszą się do tej sytuacji? Jeśli chodzi o opracowania, z pewnością pozwolą nam one uzupełnić wiedzę z podręczników. Przeczytanie streszczenia może być natomiast użyteczne wtedy, gdy po lekturze danego dzieła pragniemy przypomnieć sobie pewne szczegóły i uporządkować naszą wiedzę przed egzaminem czy odpowiedzią ustną - wówczas takie ponowne zaznajomienie się z fabułą i bohaterami jest wartościowe. Najlepiej jednak samodzielnie opracowywać notatki dotyczące treści książki już podczas jej czytania. Samo sporządzanie ich utrwali bowiem nasze wiadomości.